În perioada 27.06-01.07.2016 prof. Lupu Lucia Ioana și Fuia Anamaria au participat la un curs de formare profesională în
domeniul utilizării noilor tehnologii în predare organizat de CREF la Sesimbra, Portugalia.
Obiectivele
Dobândirea de competențe utilizarea noilor
tehnologii în procesul educativ;
Utilizarea mijloacelor interactive în procesul
de predare – învățare- evaluare;
Dezvoltarea abilităților de comunicare și lucru
în echipă în echipă.
Utilizarea metodelor și mijloacelor moderne în
educație;
Activităţi:
v Prezentarea
și aplicarea programelor Moodle, Pic Pick, Wordl, Crosswords, The Claud
computing (
virtual pen, google drive, digital book, gmail);
v Atelier
despre utilizara fotografiei în activitățile didactice
v Lucru
în echipă și analiza diferitelor metode și strategii utilizate la clasă,
exerciții practice;
v Vizită
în școala de stat și participarea la diferite lecții, observații în diferite
clase, activități practice de utilizare a mijloacelor de dezvoltare a
creativității elevilor;
v Vizită
în școala „Dom Manuel Martins” , activități practice în „Clasa viitorului”;
v Alcătuirea
unui plan inovativ la clasă, lucru în grup și pregătirea materialelor pentru
prezentarea finală.
Dintre aceste activități cea care a impersionat cel mail mult a fost vizita în „The future classroom” un spațiu ce oferă profesorilor ocazia de a
experimenta abordări pedagogice moderne și inovatoare într-un mediu de învățare
flexibil.
„Laboratorul”constă
dintr-un spațiu reconfigurabil și complet echipat cu instrumente TIC de ultimă
oră pentru predare și învățare, la care au contribuit furnizori de top de
tehnologie educațională.
„The future clasroom” abordează,
în multe din proiectele sale, provocările actuale şi viitoare cu care
profesorii şi şcolile se confruntă din cauza apariției permanente de noi
tehnologii, necesității de a dezvolta la elevi competențele secolului 21 şi de
a asigura dezvoltarea profesională continuă a cadrelor didactice. Această nouă
iniţiativă este concepută pentru a ajuta vizualizarea modului în care sălile de
clasă convenţionale şi alte spaţii de învăţare pot fi cu uşurinţă reorganizate
pentru a sprijini schimbarea stilurilor de predare şi învăţare.
Concepută ca un
„laborator viu”, clasa viitorului este practic, un spațiu amplu, deschis si reconfigurabilm,
organizat pe cinci ”zone de învățare”,
care sunt legate de acțiuni și etape concrete ale activității la clasă și
denumite după activitatea pentru care sunt concepute.
1. Prezentare: o zonă pentru adunări și activități informale derulate
de elevi/cadre didactice: prezentări, întâlniri, vizionări. Dispunerea în
trepte permite vizibilitatea, încurajează participarea, crează un spațiu
propice unui forum de discuție, iar mobilierul modular și tabla interactivă cu
dispunere flexibilă face posibil lucrul în grup.
2. Investigare: o zonă flexibila pentru lucrul în proiecte, activități
practice de grup, pe teme de
științe/tehnologie și folosind tehnologiile moderne integrate. Așezarea meselor
individuale poate fi reconfigurată în funcție de activitate. Activitățile desfășurate
pot include studierea și cercetarea folosind un microscop, netbook sau
dispozitiv de înregistrare de date, dezvoltarea competențelor legate de
rezolvarea problemelor și programare, folosind instrumente diverse, inclusiv
roboți.
3. Creație: o zonă dedicată creațiilor video, care permite elevilor să
demonstreze înțelegerea noțiunilor prin prezentarea lor folosind tehnologiile
multimedia. Favorizează dezvoltarea competențelor de utilizare a acestor
tehnologii și oferă un context real pentru exersarea abilităților de prezentare
și de lucru în grup.
4. Schimb: o zonă pentru lucrul în grupuri mici la o sarcină fixată,
sub observația pasivă a cadrului didactic, ideală pentru activități
colaborative, învățare bazată pe proiecte, încurajarea muncii în echipă și a
abilităților de management al proiectelor. Înzestrată cu o tablă interactivă
dual touch, care permite cadrelor didactice îndrumarea mai îndeaproape a unor
elevi/grupuri. Elevii pot crea ei înșiși, cu ajutorul tablei interactive,
resurse care să demonstreze înțelegerea și însușirea conceptelor, resurse care
pot fi apoi folosite în plenul clasei, la recapitulări etc.
5. Dezvoltare: o zonă retrasă, favorabilă studiului, cercetării,
activităților individuale sau învățării informale. Ea poate fi folosită pentru
a pune în practică ideea de ștergere a granițelor dintre învățarea de la școală
și cea de acasă, pentru a face cunoștință elevilor cu utilizări ale
tehnologiilor mobile, pentru folosirea unor instrumente cum ar fi Youtube,
iTunes, podcasturi, jocuri educaționale, aplicații pentru smartphone etc.
Concluzie:
Cele câteva ore petrecute
intr-o clasa întoarsă spre viitor, mi-au dezvăluit de fapt, niște profesori inimoși, plini de curaj si de imaginație, care
au ieșit din zona de confort, au renunțat la sintagma „pe vremea mea” si au
creat o clasa desprinsa parca din „Back to the future”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu